I Need You, Not Google

@ihansunrise


Di era kecanggihan teknologi seperti sekarang, mudah sekali sebenarnya mencari informasi. Kita tinggal buka mesin pencari, memasukkan kata kunci, lalu bisa berselancar sepuasnya.

Saking mudahnya, kadang-kadang kalau kita bertanya pada seseorang dengan topik tertentu tak jarang dijawab: coba cari di Google. Jawaban ini menurut hemat saya ada dua kemungkinan, pertama yang ditanya benar-benar nggak tahu jawabannya. Kedua, dia malas menjawab. Syukur dia nggak berpikir 'ya ampun, gitu aja pake nanya' atau 'ni orang pasti malas googling deh'. 

Kadang kita kerap lupa bahwa kita adalah manusia yang selalu berharap ada umpan balik dari setiap interaksi. Ciri makhluk sosial. Seintrovert dan seindividualis apapun orang tersebut, dia tetap membutuhkan manusia lain.

Selengkap dan sebanyak apapun 'jawaban' yang bisa diberikan oleh teknologi, tetap saja dia tidak bisa merespons, misalnya dengan mengucapkan kalimat 'gimana, jawabannya memuaskan, nggak?' atau saat dia melihat kening kita berkerut karena kebingungan atau sedang menganalisis sesuatu, tiba-tiba dia berceletuk: gitu aja bingung, sini aku jelasin lagi.

Itulah bedanya kita sebagai manusia, yang dianugerahi kecerdasan untuk saling memahami emosi dan pikiran. Bila ada orang yang bertanya kepada kita, jangan buru-buru dicap bahwa dia malas mencari informasi. Bisa jadi, dengan pertanyaannya itu justru menstimulasi kita untuk ikut berpikir, mencari jawaban, belajar menelaah, saling mengemukakan pendapat/ide dan argumentasi, hingga menemukan jawaban yang saling memuaskan.

Atau bisa jadi, seseorang itu menaruh kepercayaan lebih kepada kita. Kita tahu, orang tidak akan sembarangan bertanya pada orang yang tidak dia kenal/dekat/percayai kecuali untuk urusan tertentu. Orang juga tidak akan sembarangan mengeluarkan pikiran-pikirannya pada orang yang tidak membuat mereka nyaman.

Jadi, bila ada yang bertanya pada kita janganlah buru-buru memutuskan 'silaturahmi kata' dengan jawaban seperti di atas. Kecuali memang sudah benar-benar mentok. Akan ada saatnya di mana kita membutuhkan orang lain untuk sekadar didengar.[]

Komentar

  1. Betul.
    Bisa jadi seseorang mengajukan pertanyaan ke kita itu bukan dikarenakan malas atau sebetulnya dia sudah tau sebenarnya jawabannya apa (hanya pura-pura bertanya) ..., itu dilakukan agar tetap terjalin kedekatan hubungan melalui komunikasi.

    BalasHapus
    Balasan
    1. Iya, Mas. Apalagi di era sosmed dan digital sekarang ini, kadang kita udah face to face aja orang masih sibuk sama gawai ya kak? Jadi rindu sama komunikasi verbal yang bener-bener hidup.

      Hapus
  2. Thanks for every other excellent post. The place else could anybody get that kind of info in such a perfect approach of writing?
    I have a presentation subsequent week, and I am at the look for such info.

    BalasHapus
  3. Marvelous, what a website it is! This weblog provides helpful data to us, keep it up.

    BalasHapus
  4. Quality articles or reviews is the main to be
    a focus for the visitors to pay a visit the website, that's what this website is providing.

    BalasHapus
  5. I am not sure where you're getting your information, but great topic.
    I needs to spend some time learning much more or understanding more.
    Thanks for excellent info I was looking for
    this info for my mission.

    BalasHapus
  6. First off I want to say fantastic blog! I had a quick question that I'd
    like to ask if you do not mind. I was curious to find
    out how you center yourself and clear your mind before writing.
    I've had trouble clearing my thoughts in getting my thoughts out.

    I truly do enjoy writing however it just seems like the first 10 to 15 minutes tend to be wasted just trying to figure out how to begin. Any
    recommendations or tips? Cheers!

    BalasHapus
  7. Hi! This is my first visit to your blog! We are a collection of volunteers and starting a
    new project in a community in the same niche.
    Your blog provided us beneficial information to work on. You have done a marvellous job!

    BalasHapus
  8. Today, I went to the beach front with my kids. I found a sea shell and gave
    it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She
    placed the shell to her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic but I had
    to tell someone!

    BalasHapus
  9. Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger, and I was wondering your situation; many of us have developed some nice
    procedures and we are looking to trade strategies with others, why not shoot me an e-mail if interested.

    BalasHapus
  10. Hey there! This post couldn't be written any better!

    Reading through this post reminds me of my previous room mate!
    He always kept chatting about this. I will forward this write-up to him.
    Pretty sure he will have a good read. Many thanks for sharing!

    BalasHapus
  11. Amazing blog! Do you have any suggestions for aspiring writers?

    I'm hoping to start my own site soon but I'm a little
    lost on everything. Would you recommend starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option?
    There are so many choices out there that I'm totally
    confused .. Any ideas? Kudos!

    BalasHapus
  12. This information is invaluable. When can I find out more?

    BalasHapus
  13. An impressive share! I've just forwarded this
    onto a coworker who was conducting a little research on this.
    And he actually bought me dinner because I discovered it for him...
    lol. So allow me to reword this.... Thank YOU for the meal!!
    But yeah, thanx for spending the time to discuss this issue here on your website.

    BalasHapus
  14. fantastic post, very informative. I'm wondering why the other experts of this sector don't understand this.
    You should continue your writing. I am sure, you've a huge
    readers' base already!

    BalasHapus
  15. Great weblog right here! Additionally your website rather a lot
    up fast! What web host are you the usage of? Can I get your
    associate link in your host? I desire my website loaded up
    as quickly as yours lol

    BalasHapus
  16. With havin so much content and articles do you ever run into any issues of plagorism
    or copyright violation? My site has a lot of exclusive content I've
    either written myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up
    all over the internet without my permission. Do you know any techniques to help stop content from being stolen? I'd genuinely appreciate
    it.

    BalasHapus
  17. I really like what you guys are up too. This sort of clever work and coverage!
    Keep up the superb works guys I've added you guys to my blogroll.

    BalasHapus
  18. My coder is trying to convince me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the costs.
    But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on a number of websites for about a year and am worried about switching to another platform.
    I have heard excellent things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all
    my wordpress content into it? Any kind of help would
    be really appreciated!

    BalasHapus

Posting Komentar

Terimakasih sudah berkunjung. Salam blogger :-)